محبوب ترین بناء در دین اسلام /

 

ازدواج یکی از مهم ترین مراحل زندگی هر شخصی را شامل می شود و سعادت و خوشبختی او در قرو این مسئله مهم است . انبیاء الهی نیز که مامور به ابلاغ راه و روش صحیح زندگی کردن و مسیر رسیدن به کمال هستند ،همواره پیروانشان را به تشکیل خانواده سوق داده و راهنمایی های لازم را جهت رسیدن به زندگی موفق ،بر ایشان مبذول می داشتند .

پیامبر گرامی اسلام در بیان اهمیت و  روش زندگی آن را به بنایی با شکوه تشبیه کرده و فرموده اند :

 «ما بني في الاسلام بناء أحبّ إلي اللَّه عزّوجلّ و أعزّ من التّزويج» {1}

هيچ بنايي در اسلام نزد خداوند محبوب تر و عزيزتر از ازدواج نيست.

 

در حقیقت ایشان برای ملموس ساختن روش زندگی در اذهان مسلمانان آن را به بنایی تشبیه کرده اند که در نزد خداوند متعال عزیز و پسندیده است . 

سوال : علت تشبیه کردن زندگی به خانه و بناء چه چیزی می تواند باشد؟ و به عبارتی دیگر وجه شبه بین خانه و ازدواج چیست؟

 در جواب باید گفت :

1- خانه محل آرامش است . ازدواج نیز آرامش می آورد .زمانی بود جوان همیشه در فکر اینده و زندگی بود ، حال آن زندگی را به دست اورده و تلاش برای سامان بخشیدن به آن است . زمانی بود موقع احساس تنهایی همدمی که بتواند با او انس بگیرد ، کاملا با او راحت باشد نبود . ولی الان به محض احساس دل تنگی ، کسی را دارد که او را نوازش کند و مونس تنهایی اش شود . وقتی به مسافرتی می رود ، کسی را دارد که چشم به راهش باشد و بعد از دیدنش احساس ارامش می کند.

 

2- خانه باعث امنیت می شود . خانه دارای حفاظ است و صاحب خانه را از سرما و گرما حفظ کرده و مانع ورود اغیار محسوب میشود . ازدواج نیز باعش امنیت اخلاقی شده و جامعه را از اسیب های اجتماعی بیمه می کند . کسی که متاهل است و با همسرش ارتباط خوبی دارد ، از ارامش روانی برخوردار است ، نسبت به خانواده و تربیت آنها خود را متعهد می داند . و از طرفی سعی در اصلاح خود دارد .

 

3-بنا و خانه خوب ماندگار است . ما برخی خانه ها را می بینیم که قرن هاست پا بر جا و استوار هستند و مردم به تماشای انها می روند . زندگی ای که بر پایه ی محبت و صداقت بنا شده باشد ، و سر تا سر ان را رنگ خدایی فرا بگیرد با فوت زوجین زایل نخواهد شد و در بهشت نیز ادامه خواهد یافت.

روایت است از امام صادق علیه اللام در مورد ازدواج مرد و زن زمینی در بهشت سوال شد ، حضرت فرمودند: « اگر رتبه زن بالاتر بود و خواست با مردش ازدواج کند می تواند او را انتخاب کند که در این صورت مرد ، همسر او می گردد ولی اگر رتبه ی مرد بالاتر بود او می تواند زن را اختیار کند که در این صورت ، زن یکی از همسران ان مرد می شود»{2}

 

4-یک بنا و ساختمان علاوه برای مصالح ، به تزئین نیز نیاز دارد . زندگی خوب نیز نیاز به به تزئین دارد . محبت ایثار ،گذشت ، صبر از جمله تزئینات یک زندگی خوب هستند.مجسمه ای که ضربه های محکم چکش را تحمل می کند ، تبدیل به مجسمه ای بسیار قران قیمت می شود . بلبلی که زمستان سرد را تاب می اورد و ایام فراق را پشت سر می گذارد ، به وصل گل می رسد . زندگی نیز دارای مشکلات و سختی هایی است که صبر بر آنها باعث گشایش در زندگی و به وجود آمدن خوشبختی می شود .

 

5- خانه نیاز به حفظ و حراست دارد . خانه عشق نیز ، به مراقبت و حراست نیاز دارد . با خواندن عقد بین دختر و پسر عشق و محبتی میان آنها پدید می آید که با قبل از ازدواج قابل مقایسه نیست . خداوند متعال در مورد این نعمت عشق که  به تازه داماد و عروس عنایت می فرماید ، چنین اشاره می کند:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ {3}

 و از نشانه‏هاي او اينكه همسراني از جنس خود شما براي شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد، و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد، در اين نشانه‏هائي است براي گروهي كه تفكر مي ‏كنند.

 این شور و عشق اولیه به کوه یخی می ماند که همواره در حال ذوب شدن است و باید بر آن افزود ؛ و راه آن همیشه تازه بودن است . همیشه باید مثل اوایل ازدواج صمیمی بود و هر چیزی که باعث افزایش سکه های قلک محبت شما می شود ، توجه داشت

 

1-مكارم الاخلاق، ص196 

2-بحار الانوار، چاپ بیروت، ج 8، ص 105.

 3- سوره روم آیه 21


نظرات شما عزیزان:

Sama
ساعت19:13---8 ارديبهشت 1395
زیبا بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخلاق و تربیت
برچسب‌ها: همسرداری پیامبر و ازدواج بنای محبوب زندگی موفق

جمعه 3 ارديبهشت 1395 | 19:29 | محمد . ش |